VOA News: ព័ត៌មាន: “អង្គការ​ដោះមីន​កម្ពុជា​រកឃើញ​គ្រាប់មីន​មិន​ទាន់​ផ្ទុះ​ច្រើន​តោន​នៅ​បាត​ទន្លេសាប” plus 4 more

VOA News: ព័ត៌មាន: “អង្គការ​ដោះមីន​កម្ពុជា​រកឃើញ​គ្រាប់មីន​មិន​ទាន់​ផ្ទុះ​ច្រើន​តោន​នៅ​បាត​ទន្លេសាប” plus 4 more


អង្គការ​ដោះមីន​កម្ពុជា​រកឃើញ​គ្រាប់មីន​មិន​ទាន់​ផ្ទុះ​ច្រើន​តោន​នៅ​បាត​ទន្លេសាប

Posted: 06 Jun 2011 01:29 PM PDT

ក្រុម​អ្នកដោះមីន​កម្ពុជា​ បាន​រកឃើញ​ទូក​ដឹក​សព្វាវុធ​ធ្វើ​អំពី​ឈើមួយ​គ្រឿង​នៅបាត​ទន្លេ​សាបក្នុង​ ខេត្ត​កំពង់​ឆ្នាំង។ ហើយ​ក្រុម​អ្នកដោះមីន​ បាន​និង​កំពុង​ស្រង់​យក​គ្រាប់​មិនទាន់​ផ្ទុះ​បាន​ចំនួន​ ៤៧៩​ គ្រាប់ ​ឬ​ស្មើនឹង​ជា​ង២,៣៧​តោន នេះ​បើ​ផ្អែកតាម​របាយការណ៍​ពី​មន្ដ្រី​ទទួល​ខុសត្រូវ​នៃ​មជ្ឈមណ្ឌល​សកម្មភាព​កំចាត់មីន​កម្ពុជា ​ហៅ​កាត់ថា ​CMAC ​ ដែល​បាន​ឲ្យដឹង​នៅ​ថ្ងៃ​ចន្ទ័នេះ។

ការ​រកឃើញ​នេះ​ធ្វើឡើង​ក្នុង​ប្រតិបត្តិការណ៍​ចាប់តាំង​ពី​ថ្ងៃទី​៣​ខែ​មិថុនា​មកម្លេះ​ នៅក្នុង​ទន្លេសាប​ក្បែរភ្នំ នាង​កងរី​ដ៏​ល្បីល្បាញ​ក្នុង​ស្រុក​កំពង់​លែង បន្ទាប់ពី​ក្រុម​ប្រជា​នេសាទ​បាន​រកឃើញ​គ្រាប់​កាំភ្លើង​​នៅ​ក្នុង​​ទន្លេ ​ដែល​ពួកគេ​បាន​ធ្វើការ​នេសាទ​ហើយ​ក្រុម​ប្រជា​នេសាទ​ ក៏បាន​ជូន​ដំណឹង​នេះ​ដល់​មន្ដ្រី​ដោះ​មីន។

លោក​ ហេង រតនា ​អគ្គនាយក​ CMAC ​បាន​ប្រាប់​VOA​ សម្លេង​សហរដ្ឋអាមេរិក​តាម​ទូរស័ព្ទថា ទូក​ដែល​បាន​រកឃើញ​នេះ គឺជា​ប្រភេទ​ទូក​ឈើ​របស់​កងទព័​លោក​សេនា​ប្រមុខ​លន់ ណុល ហើយ​ត្រូវ​បាន​បាញ់​ពន្លិច​ដោយ​កងទព័​កុម្មុយនិស្ដ​ខ្មែរ​ក្រហម​នៅ​ក្នុង​អំឡុង​សង្គ្រាម​ឆ្នាំ ​១៩៧០-១៩៧៥។

«យើង​ឃើញ​ហើយ ​យើង​ច្បាស់​ហើយ ​ ជាទូក​ឈើ​ ទូក​ប្រហែល​ពី​៨​ទៅ​១០​ម៉ែត្រទទឹង បណ្តោយ​ ប្រហែល​២៥ ​ទៅ​៣០ម៉ែត្រ។ ទូក​ហ្នឹង​តាម​ព័ត៌មាន​ជាទូក​របស់​ខាង​ទាហាន​លន់ ណុល ​បាន​ដឹក​ជញ្ជូន​គ្រាប់​ ហើយ​តាម​ប្រភេទ​ក្រាប់​ដែល​យើង​រកឃើញ​នេះ ​ជាគ្រាប់​សម័យ​ លន់ ណុល»។

នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ទទួល​រងគ្រោះ​ដោយ​សង្រ្កាម​ស៊ីវិល​យ៉ាង​ហែកហួរ​អស់​រយៈពេល​បី​ទសវត្ស។ មាន​ជន​រងគ្រោះ​ស្លាប់​បាត់បង់​ជីវិត​ចន្លោះ​ពី៤០ទៅ​៥០នាក់​ជារៀង​រាល់​ឆ្នាំ​ដោយសារ​គ្រាប់​ និង​សព្វាវុធ​មិនទាន់​​ផ្ទុះ​ដែល​នៅ​សេសសល់​ពី​សង្រ្គាម។ នេះ​បើយោង​តាម​លោក​ ហេង រតនា។

លោក​បញ្ជាក់ថា នៅក្នុង​ចំណោម​គ្រាប់​ដែល​បាន​រកឃើញ​ក្នុង​នៅបាត​ទន្លេ​នៅ​ខេត្ត​កំពង់ឆ្នាំង​នេះ មាន​គ្រាប់ប្រភេទ​១០៥​មម ​ចំនួន ៦៧ ​គ្រាប់​ គ្រាប់​ធុន៨១​មម​ ចំនួន​១៩១​គ្រាប់​ គ្រាប់​ធុន​៧៥​មម ​ចំនួន​បី​គ្រាប់ និង​គ្រាប់​ធុន​៦០មម ​ចំនួន​ជាង​ ២០០គ្រាប់។

លោក​អគ្គនាយក​មជ្ឈមណ្ឌល​សកម្មភាព​កំចាត់​មីន​កម្ពុជា ​ហេង រតនា ​ប៉ាន់​ប្រមាណ​ថា​ គ្រាប់​ដែល​បាន​រកឃើញ​ក្នុង​នាវា​ឈើ​នោះ​នឹង​កើនដល់​ច្រើន​តោន​ថែម​ទៀត។

«យើង​កំពុង​រកឃើញ​ជាង​៥០គ្រាប់​ទៀត​១០៥​មម​ថ្ងៃនេះ។ យើង​គិតថា ​គ្រាប់​អាច​មាន​ច្រើន​តោន​បន្ត​ទៅ​ទៀត​ ហើយ​យើង​នឹង​បន្តធ្វើ ​ហើយ​ទៅតាម​ការប៉ាន់ស្មាន​ប្រហែល​ជា​ក្នុងរយៈ​ពេល​ជា​មួយ​ខែ ​ប្រហែល​ជា​អាច​ធ្វើ​ហើយ។ »

យោងតាម​តួលេខ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​សកម្មភាព​កំចាត់​មីន​កម្ពុជាបាន​ឲ្យដឹង​ថា ​មាន​គ្រាប់​មីន​ចង្កោម​ដែល ប្រមាណ​ជា​៥​ទៅ​៦លាន​គ្រាប់​នៅ​រាយប៉ាយ​នៅ​តំបន់​មួយ​ចំនួន​នៅ​កម្ពុជា​ដោយសារ​ការ​ទម្លាក់​គ្រាប់ របស់យន្ដហោះ​បេ​៥២​ ក្នុង​អំឡុង​សង្រ្គាមឆ្នាំ​១៩៧០ ​ដល់​ឆ្នាំ១៩៧៥។ ហើយ​គ្រាប់​ និង​សព្វាវុធ​មិនទាន់​ផ្ទុះជាច្រើន​លាន​គ្រាប់​ទៀត កំពុងតែ​នៅ​សេស​សល់នៅក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា។

មាន​ផ្ទៃដី​​ដែល​គ្របទៅ​ដោយ​សារ​គ្រាប់មីន​ជាង​៤៥០០​គីឡូម៉ែត្រការ៉េក្នុង​ផ្ទៃ​ប្រទេស ហើយ​ប្រជាពលរដ្ឋ​កម្ពុជា​ប្រមាណ​ជា៣០០​នាក់ ទទួល​រងគ្រោះ​ថ្នាក់​ដោយសារ​គ្រាប់ ​និង​សព្វាវុធ​មិនទាន់​ ផ្ទុះ​ជារៀង​រាល់ឆ្នាំ ​ចាប់តាំង​ពី​ឆ្នាំ ​២០០៩ ​មក។

ស្រប​ពេល​ជាមួយ​គ្នា​នេះដែរ​ កងទ័ព​នៃ​មជ្ឈមណ្ឌល​ជាតិ​គ្រប់គ្រង​កម្លាំង​រក្សាសន្ដិភាព​បោស​សំអាត​មីន និង​កាក​សំណល់​សង្រ្គាម​ បាន​រកឃើញ​គ្រាប់​ចំនួន​២១៩គ្រាប់ នៅតាម​ច្រាំង​ទន្លេ​ និង​ក្នុង​បាត​ទន្លេសាប​ក្នុង​នៅក្រុង​តាខ្មៅ​ ខេត្ត​កណ្ដាល នេះ​បើយោង​តាម​លោក​ឧត្តមសេនីយ៍ទោ​ ផល សាមន​ អ្នកនាំពាក្យ​របស់​មជ្ឈមណ្ឌល​នេះ។ ការរកឃើញ​ក្នុង​ប្រតិបត្តិការ​បោសសំអាត​សម្រាប់​ធ្វើ​ការដ្ឋាន​សាងសង់​ស្ពាន​មួយ​ឆ្លងកាត់​ទន្លេសាប​ចេញពី​ទី​រួម​ខេត្ត​កណ្ដាល​ចាប់តាំង​ពីខែ​មិនា រហូត​ដល់​ខែឧសភា។

លោក​ ហេង រតនា ​អគ្គ​នាយក​មជ្ឈ​មណ្ឌល​សកម្មភាព​កំចាត់​មីន​កម្ពុជា​ បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា​មជ្ឈមណ្ឌល​របស់ លោក​បាន​រកឃើញ​គ្រាប់​និង​សព្វាវុធ​មិនទាន់​ផ្ទុះ​ក្នុង​អាង​ទន្លេ​ និង​បឹង​ក្នុង​ខេត្តកណ្ដាល​ និង​ខេត្ត​ព្រៃវែង​ ចំនួន​សរុប​ប្រមាណជា​ ៥០០០ ​គ្រាប់​ចាប់តាំង​ពីឆ្នាំ​២០១០ មក៕

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

ព្រះសង្ឃ​មួយអង្គ​ត្រូវ​ហាម​មិន​ឲ្យ​ស្នាក់នៅ​ក្នុង​វត្ត​នៅ​ភ្នំពេញ​ព្រោះ​បាន​ចូលរួម​ក្នុង​រឿង​ទំនាស់​ដីធ្លី

Posted: 06 Jun 2011 12:02 PM PDT

សម្តេច​ព្រះសុមេធា​ធិបតី ​នន្ទ ង៉ែត ​និង​ជាសម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ្យ​នៃ​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ​បាន​ចេញ​លិខិត​មួយច្បាប់​ជូន​ព្រះចៅ​អធិការ​ និង​ប្រធាន​គណៈកម្មាការ​អាចារ្យ​គ្រប់វត្ត​ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ​ទាំងអស់​ ហាម​ទទួល​យក​ការស្នាក់នៅ​របស់​បុព្វជិត​លួន សាវ៉ាត ​បន្ទាប់ពី​ព្រះអង្គ​បាន​ចូលរួម​សកម្មភាព​កូដកម្ម​ បាតុកម្ម ​និង​កុបកម្ម​ក្នុង​រឿង​ទំនាស់​ដីធ្លី ។

ការចេញ​លិខិត​របស់​សម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ្យ​នន្ទ ង៉ែត​ នេះ​ មិនមែន​ធ្វើឡើង​ជាលើកទីមួយ​ទេ ​លិខិត​នេះ​ បាន​ធ្វើឡើង​ចំនួន​បីលើក​រួចមក​ហើយ​ បន្ទាប់ពី​​ព្រះតេជគុណ​លួន សាវ៉ាត​ ធ្លាប់​បាន​ចេញ​លិខិត​​ចាប់​ផ្សឹក​ និង​ចេញ​លិខិត​ចាប់ខ្លួន​ជា​បន្ត​បន្ទាប់ ។

នៅ​ក្នុង​លិខិត​របស់​សម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ្យ ​នន្ទ ង៉ែត​ កាលពី​ថ្ងៃ​ទី២៦ ​ខែ​មេសា​ កន្លង​ទៅនេះ​បាន​ឲ្យ​ដឹង​ថា​ រូបភាព​របស់​បុព្វជិត​លន់ សាវ៉ាត ​បាន​ប្រព្រឹត្តិ​ ក្នុងពេល​កន្លងទៅ​នេះ​មិនមែន​ជា​ទស្សនៈ​របស់​ព្រះសង្ឃ​ទេ ពី​ព្រោះ​បុព្វជិត​អង្គនេះ​បាន​ចូលរួម​សកម្មភាព​តែមួយ​អង្គ​ឯង​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។

លិខិត​នេះ ​បាន​បញ្ជាក់​ទៀតថា ​សកម្មភាព​នេះ ​បាន​ធ្វើឲ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​វិស័យ​ព្រះពុទ្ឋ​សាសនា​ដោយ​យក​រូបភាព​សាសនា​ធ្វើ​ជាសកម្មភាព​ជាលក្ខណៈ​បុគ្គល ​ធ្វើឲ្យ​សាសនា​មាន​ភាព​សៅហ្មង។

សម្តេច​ព្រះ​សុមេធា​ធិបតី នន្ទ ង៉ែត​ បាន​មាន​សង្ឃដីកា​ថា​ការចេញ​លិខិត​ហាមឃាត់​នេះ​ ដោយ​សារ​ តែ​បុព្វជិត លួន សាវ៉ាត ​បាន​ចួលរួម​សកម្មភាព​នយោបាយ​ដែល​ផ្ទុយ​ និង​វិន័យ​របស់​ព្រះសង្ឃ ។

«បើ​លោក​ធ្វើ​នយោបាយ​ ដើរថត​ជាមួយ​សិទ្ឋិ​មនុស្ស​ ដឹក​ដើរចុះ​ដើរឡើង​។ យើង​ធ្វើ​អញ្ចឹង​មិនមែន​ ច្បាប់​លោក​សង្ឃទេ​។ វា​ខុស​ក្រិតក្រម​ច្បាប់​ព្រះធម៌​របស់​ជាតិ។ សិទ្ឋិ​ បើសិន​ជា​ចង់​ធ្វើ​នយោយបាយ​នាំគ្នា​ ចបកាប់​ទៅជីក​ប្រឡាយ​សម្រាប់​ប្រជាជន ​អាហ្នឹង​បានថា​ សិទ្ឋិ​នាំគ្នា​ទៅធ្វើ​ទៅ»។

ព្រះតេជគុណ​លួន សាវ៉ាត​ ព្រះជន្ម​៣០​ព្រះវស្សា​និមន្ត​មកពី​ស្រុក​ជីក្រែង​ ខេត្ត​សៀមរាប​ បាន​ចូលរួម​ សកម្មភាព​គាំទ្រ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅក្នុង​រឿង​វិវាទ​ដីធ្លី​ដ៏​ចម្រូងចម្រាស់​នៅក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា។

ព្រះតេជគុណ​ធ្លាប់បាន​គង់​នៅ​វត្តឧណ្ណាឡោម​ក្នុង​ទីក្រុង​ភ្នំពេញ ​ហើយ​ព្រះអង្គ​ក៏បាន​ចូលរួម​សកម្មភាព​តវ៉ា​របស់​ប្រជា​ពលរដ្ឋ​នៅតំបន់​បឹងកក់ ​និង​តំបន់​ព្រៃឡង់​ផង​ដែរ។

ព្រះតេជគុណ លួន សាវ៉ាត​ បាន​មាន​សង្ឃ​ដីកា​ប្រាប់​ VOA ​សំឡេង​សហរដ្ឋអាមេរិក​ថា ​លិខិត​ហាម​ឃាត់​របស់​សម្តេច​ព្រះសង្ឃ​រាជ្យ​នេះ​ មាន​ទំនោរ​ទៅ​ខាង​នយោបាយ។

ព្រះតេជគុណ​ ដែល​សព្វថ្ងៃ​នេះ​កំពុង​ស្នាក់​ភូមិភ្នាស​ ឃុំ​ជុំជីក្រែង​ ស្រុក​ជីក្រែង ​ខេត្ត​សៀមរាប​ បាន​មាន​សង្ឃ​ដីកា​ថា សកម្មភាព​របស់​ព្រះអង្គ​បាន​ធ្វើឲ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​ព្រះពុទ្ឋ​សាសនា​ទេ។

«ហាមប្រាម​មិនឲ្យ​ព្រះសង្ឃ​ជួយ​ពុទ្ឋបរិស័ទ​ចូលរួម​កិច្ចការ​សង្គម​ គឺ​វា​ខុសក្នុង​ផ្លូវ​ព្រះពុទ្ឋ​សាសនា​ មិន​ត្រឹមតែ​ខុស​ព្រះពុទ្ឋ​សាសនា​ទេ ក្នុង​ច្បាប់​ជាតិ ​ច្បាប់​អន្តរជាតិ ​ក៏​វា​ខុស​ដែរ​ដូច​ជា​ច្បាប់​សិទ្ឋិ​មនុស្ស​ ច្បាប់​ប្រជាធិបតេយ្យ ​គឺវា​ខុស​ដែរ។អញ្ចឹង​អ្វី​ដែល​អត្មា​ធ្វើ​ ធ្វើ​ក្នុង​នាម​ព្រះពុទ្ឋ​សាសនា​ផង ​ក្នុង​នាម​ប្រជាពលរដ្ឋ​ ម្នាក់​ដែល​មាន​សិទ្ឋិ​គ្រប់គ្រាន់​ក្នុង​កិច្ចការ​សង្គម»។

លោក​អ៊ូ វីរៈ ​ប្រធាន​មជ្ឈមណ្ឌល​សិទ្ឋិមនុស្ស​កម្ពុជា​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ព្រះពុទ្ឋសាសនា​បច្ចុប្បន្ន​ នេះ​ ត្រូវបាន​ប្រើបា្រស់​ជា​ឧបករណ៍​នយោបាយ ​ដែល​ប្រការ​នេះ ​គឺជា​ការគួ​ឲ្យ​សោក​ស្តាយ​មួយ។

លោក​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ទៀតថា​ ព្រះសង្ឃ​មាន​សិទ្ឋិ​ចួលរួម​ក្នុង​សង្គម ​ក៏ប៉ុន្តែ​បើមាន​ការ​ហាម​ឃាត់​ ព្រះសង្ឃ​មិនឲ្យ​ចួលរួម​ក្នុង​សង្គម​ គឺជា​ការខុស​ទៅ​ និង​វិន័យ​របស់​ព្រះសង្ឃ។

«ចំពោះ​ខ្ញុំ ​គឺ​ធ្វើការ​រំលោភ​ទៅលើ​សិទ្ឋិសាសនា​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ទាំងស្រុង។ ហើយ​ការ​គោរព​ ប្រណិធាន​របស់​សង្ឃ​ជារឿង​មួយ​ដ៏សំខាន់​មែនទែន​ដែល​ត្រូវបាន​រំលោភ។ ដោយ​សារ​បញ្ហានេះ ​យើង​ឃើញ រឿង​កាលពី​ព្រះសង្ឃ ទឹម សុខន​ ជារឿង​មួយ​ធំដែរ។ ហើយ​រឿង​នេះ​អត់ប្លែក​ទេ វា​ឆ្លុះ​បញ្ជាំង​ពីការ​ដែល​យើង ត្រូវ​មើល​ពី​បញ្ហា​ព្រះពុទ្ឋសាសនា​យើង។ ខ្ញុំ​ឃើញ​ថា បញ្ហា​ព្រះពុទ្ឋសាសនា​យើងរាល់​ថ្ងៃនេះ​ ជា​ឧបករណ៍នយោបាយ​»។

លោក​សាស្រ្តចារ្យ ​សុរិយា ប្រាសាទស៊ូប៊ែឌី ​អ្នករាយការណ៍​ពិសេស​របស់​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ ​បាន​ចេញ​សេចក្តីថ្លែងការណ៍​មួយ​កាលពី​សប្តាហ៍​មុន មុននិង​លោក​បញ្ជប់​បេសសកម្ម​លើកទី​ប្រាំ​របស់​លោក ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា។

លោក​បាន​មាន​ប្រសាសន៍ថា​ស្ថានភាព​សិទ្ឋិមនុស្ស​ជា​ទូទៅ​បាន​ល្អ​ប្រសើរ​មួយ​ចំនួន​ ក៏ប៉ុន្តែ​នៅ​វិស័យ​មួយ​ចំនួនទៀត​មិនទាន់​បាន​ល្អ​ប្រសើ​នៅឡើយ​ទេ។

លោក​សុរិយា ប្រសាដស៊ូប៊ិឌី ​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​ថា ​សិទ្ឋិ​ខាង​ដីធ្លី​ការ​បណ្តេញ​ចេញ​ សេរីភាព​ខាង​បញ្ចេញ​មតិ​ សកម្មជន​នយោបាយ​ ព្រមទាំង​បុគ្គល​ឯកជន​ វាហាក់​បីដូចជា​រិតត្បិ​តការបញ្ចេញមតិ​ខ្លួន​ឯង៕

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

អ្នក​និពន្ធ​អាមេរិក​ចង​ក្រង​ល្ខោន​ស្តី​អំពី​សាលាក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម

Posted: 06 Jun 2011 11:31 AM PDT

បន្ទាប់​ពី​​ទៅ​ធ្វើ​ដំណើរ​កំសាន្ត​​នៅ​​កម្ពុជា និង​បាន​ស្វែង​យល់​អំពី​បទ​ពិសោធន៍ និង​រឿង​រ៉ាវ​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម លោក ដេវីឌ វិនណឺរ៍ (David Wiener) បាន​និពន្ធ​រឿង​ល្ខោន​ដែល​មាន​ចំណង​ជើង​ថា «អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​វិសាមញ្ញ» ដែល​បាន​សម្តែង​ជា​លើក​ដំបូង​កាល​ពី​ថ្ងៃ​ពុធ ​ទី១ ខែ​មិថុនា កន្លង​ទៅ​នេះ។

ឈ្មោះ​ថា «អង្គ​ជំនុំ​ជំរះ​វិសាមញ្ញ» គឺ​បាន​មក​ពី​ឈ្មោះ​របស់​សា​លា​ក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម ដែល​គេ​ហៅ​ថា អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​វិសាមញ្ញ​ក្នុង​តុលា​ការ​កម្ពុជា។ លោក វិនណឺរ៍ ក៏​បាន​ឲ្យដឹង​ពី​មូល​ហេតុ​ដែល​លោក​ជ្រើស​រើស​យក​ឈ្មោះ​នេះ​យ៉ាង​ដូច្នេះ​ថា៖

«ល្ខោន​នេះ​និយាយ​ពី​ជន​ជាតិ​អាមេរិក​ទាក់​ទង​នឹង​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​កម្ពុជា​ រួម​នឹង​ភាពចម្រូង​ចម្រាស​ជុំវិញ​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​វិសាមញ្ញ​ក្នុង​តុលាការ​កម្ពុជា​ដែល​ជា​សាលា​ក្តី​ពិសេស​របស់​អង្គការ​សហ​ប្រជាជាតិ ហើយ​ឥឡូវ​កំពុង​ត្រៀម​កាត់​ក្តី​មេ​ដឹក​នាំ​របប​ខ្មែរ​ក្រហម​បួន​រូប។ មិន​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ចំណង​ជើង​នេះ​ក៏​មាន​អត្ថន័យ​បង្កប់​ប្រៀប​ធៀប​ទៅ​នឹង​បេះដូង​របស់​តួ​អង្គ​នៅ​ក្នុង​សាច់​រឿង។ បេះដូង​គឺ​ជា​បេះដូង​របស់​មនុស្ស​ដែល​មាន​លក្ខណះ​ពិសេស»។

<!--IMAGE-->

 

នៅ​ពេល​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​កម្ពុជា លោក វិនណឺរ៍ បាន​ជួប​ជាមួយ​មគ្គុទេ្ទសក៍​​ទេសចរណ៍​ដែល​មាន​ចំណេះ​ដឹង​ខ្ពង់​ខ្ពស់ ហើយ​ធ្លាប់​ធ្វើ​ជា​គ្រូ​ផ្នែក​រូបវិទ្យា​កាល​ពី​មុន​របប​ប្រល័យ​ពូជ​សាសន៍។ ក្រោយ​មក​មគ្គុទ្ទេសក៍​ទេសចរណ៍​រូប​នោះ​បាន​និយាយ​រឿង​រ៉ាវ​របស់​គាត់​កាល​ពី​របប​ខ្មែរ​ក្រហម​ប្រាប់​ដល់​លោក វិនណឺរ៍។ រឿង​រ៉ាវ​ទាំង​នោះ​ធ្វើ​ឲ្យ​លោក​វិនណឺរ៍ ចាប់​អារម្មណ៍ ហើយ​ចង​ក្រង​ជា​សាច់​រឿង​ល្ខោន​នេះ​ឡើង។ លោក​បាន​ឲ្យ​ដឹង​យ៉ាង​ដូច្នេះ​ថា៖

«ខ្ញុំ​មាន​អារម្មណ៍​រំជួល​ចិត្ត​នឹង​រឿង​រ៉ាវ​របស់​គាត់។ ខ្ញុំ​មាន​អារម្មណ៍​ស្ញប់ស្ញែង​ចំពោះ​ការ​តស៊ូ​រស់​របស់​គាត់​ដែល​ជា​គ្រូ​បង្រៀន​អាច​រស់​ឆ្លង​កាត់​របប​ប៉ុល​ពត​ដែល​ជា​របប​ស្អប់​អ្នក​ចេះ​ដឹង។ ខ្ញុំ​គិត​ថា គំនិត​សំ​ខាន់​របស់​រឿង​គឺ​មនុស្ស​ទាំង​អស់​គ្នា​គ្មាន​អ្វី​ខុស​គ្នា​នោះ​ទេ។ អ្នក​ខ្លះ​អាច​យល់​ថា វា​មាន​ភាព​ងាយ​ស្រួល​សម្រាប់​អ្នក​ដែល​រស់​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​រីកចម្រើន​ ឬ​ប្រទេស​លោក​ខាង​លិច ដោយ​ក្រឡេក​មើល​ទៅ​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​ខ្មែរ ហើយ​និយាយ​ថា រឿង​ហ្នឹង​មិន​មាន​ថ្ងៃ​នឹង​កើត​ឡើង​នៅ​ប្រទេស​របស់​គេ ឬ​ពួក​គេ​នឹង​មិន​មាន​ថ្ងៃ​ធ្វើ​ដូច​កម្ពុជា​ទេ។ ប៉ុន្តែ​នេះ​មិន​មែន​ជា​ការ​ពិត​នោះ​ទេ។ អ្វី​ដែល​តួ​អង្គ​ក្នុង​រឿង​ខ្ញុំ​បាន​បង្ហាញ និង​អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​គិត​ថា ជា​ការ​ពិត​គឺ​កាលៈ​ទេសៈ​ទេ​ដែល​ជា​អ្នក​កំណត់​ចុង​ក្រោយ​ថា​តើ​មនុស្ស​ហ៊ាន​ធ្វើ​កម្រិត​ណា​ដើម្បី​ការពារ​ជីវិត​របស់​ខ្លួន និង​ជីវិត​របស់​គ្រួសារ​របស់​ខ្លួន។

ល្ខោន​អង្គ​ជំនុំ​ជម្រះ​វិសាមញ្ញ​រំលឹក​ឡើង​វិញ​នូវ​រឿងរ៉ាវ​ដ៏​ជូរចត់​ក្នុង​របប​ខ្មែរ​ក្រហម និងឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ស្លាក​ស្នាម​ដែល​បន្សល់​ទុក​មក​ទល់​ពេល​បច្ចុបន្ប​ ហើយ​បង្ហាញ​ក្តី​អាណិត​ដល់​តូអង្គ​សម្តែង​ទាំងអស់​នៅ​ក្នុង​សាច់​រឿង​ជា​ជាង​ធ្វើ​ការ​បន្ទោស​ដល់​តួអង្គ​ឩក្រិត​ជន។ ល្ខោន​​នេះ​និទាន​ពី​រឿង​របស់​ស្វាមី​ភរិយា​ជន​ជាតិ​អាមេរិ​ក​ដែល​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​កម្ពុជា​ក្នុង​គោល​បំណងធ្វើ​ពាណិជ្ជកម្ម ហើយ​មាន​បំណង​សុំ​កូន​ខ្មែរ​មក​ចិញ្ចឹម។ ប៉ុន្តែ​អ្នក​ទាំង​ពីរ​បាន​ជួប​ប្រទះ​ឧបសគ្គ​មួយ​ចំនួន​ដែល​ទាក់​ទង​នឹងផ្លូវ​ច្បាប់ និង​សាលា​ក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម។

<!--IMAGE-->

តួអង្គ​សម្តែង​ជនជាតិ​ខ្មែរ​អា​មេរិក​គឺ​លោក​ហ្វ្រង់​ស្វ័រ​ ចៅ (Francois Chau) ​បាន​បង្ហាញ​ការ​រីក​រាយ​ដែល​លោក​បាន​ចូល​រួម​សម្តែង​នៅ​ក្នុង​ល្ខោន​នេះ។ ទោះ​បី​ជា​លោក​មិន​បាន​ឆ្លង​កាត់​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម​ក្តី​ក៏​លោក​សង្ឈឹម​ថា ​រឿង​រ៉ាវ​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម​ហ្នឹង​ត្រូវ​បាន​គេ​បន្ត​និយាយ​តៗ​គ្នា​គ្រប់​ជំនាន់​និង​មិន​ត្រូវ​បាន​គេ​បំភ្លេច​ចោល​ឡើយ។ លោក​បាន​ថ្លែង​ថា៖

«ខ្ញុំ​សប្បាយ​ចិត្ត​នៅ​ពេល​ដែល​បាន​ចូល​រួម​សម្តែង ហើយ​សង្ឈឹម​ថានឹង​អាច​ចូល​រួម​ធ្វើ​​ឲ្យ​មាន​ការ​ដឹង​ជា​សារ​ធារ​ណ​នូវ​រឿង​រ៉ាវ​របប​ប្រល័យ​ពូជ​សាសន៍។ ទោះ​បី​ជា​មាន​ការ​ដឹង​បន្ថែម​ម្នាក់​រឺ​ពីរ​អ្នក​វា​ក៏​ជា​ការ​ប្រសើរ។ ខ្ញុំ​សង្ឈឹម​ថា​នឹង​មាន​អ្នក​មក​ទស្សនា​ច្រើន​ហើយ​នឹង​និយាយ​បន្ត​ទៀត​ពី​រឿង​របប​ខ្មែរ​ក្រហម»។

អ្នក​គ្រប់​គ្រង​ផ្នែក​ដឹក​នាំ​រឿង ​លោក ខិន ណូវិស (Ken Novice) ​បាន​ឲ្យដឹង​ថា ​វា​មាន​​សារៈសំខាន់​ ណាស់សម្រាប់​ជនជាតិ​អាមេរិក ក្នុង​ការ​ស្វែង​យល់​ពី​រឿង​រ៉ាវ​ខ្មែរ​ក្រហម។ លោក​មាន​ប្រ​សាសន៏​ថា​៖

«រឿងរ៉ាវ​ដែល​កើត​មាន​នៅ​កម្ពុជា​ ក៏​ដូច​ជា​ប្រទេស​ដ៏ទៃ នៅ​តែ​បន្ត​កើត​មាន​ឡើង។ វា​មាន​សារៈសំខាន់​សម្រាប់​កម្ពុជា​រួម​ទាំង​ប្រជាពលរដ្ឋ​អាមេរិក​ក្នុង​ការ​ចង​ចាំ​ទុក​ជា​ពិសេស​រឿង​ដែល​កើត​ឡើង​នៅ​កម្ពុជា​ក្នុង​របប​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​ មូលហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​រឿង​នេះ​កើត​ឡើង។ ម៉េច​បាន​ជា​វា​កើត​ឡើង​ម្តង​ទៀត ​និង​រឿង​នេះ​ប្រហែល​ជា​កំពុង​កើត​ឡើង»។

នេះ​ជា​ល្ខោន​ដែល​ប្រកប​ដោយ​ឆុត​ឆាក​គ្រប់​រស​ជាតិ​ដែល​មាន​តាំង​ពី​ការ​កំប្លែង ​កំសត់​ហើយ​បំផុស​ការ​គិត​វែកញែក​រក​ស​ខ្មៅ​ខុស​ត្រូវ។​ ល្ខោន​នេះ​នឹង​លេង​ជូន​ទស្សនា​ជា​ផ្លូវ​ការ​ចាប់​ពី​ថ្ងៃ​ទី២​ខែ​មិថុនា​រហូត​ដល់​ថ្ងៃ​ទី​៣​ខែ​កក្កដា​ នៅ​ឯ​រោង​ល្ខោន ​Geffen ​Playhouse​ ទី​ក្រុង​ទីក្រុង​ឡស អានដ្យឡិស រដ្ធ ​កាលីហ្វញ៉ា​ ដែល​តម្លៃសំបុត្រ​មាន​ចាប់​ពី​​២៧ដុល្លារអាមេរិក​ តម្លៃ​ពិសេស​សម្រាប់​សិស្ស និស្សិត ​រហូត​ដល់ ​៧៦​ដុល្លារ​អាមេរិក​អាស្រយ័​លើ​ពេល​វេលា​ថ្ងៃ​នៃ​ការសម្តែង។ ល្ខោន​អង្គ​ជំនុំ​ជំរះ​វិសាមញ្ញ ​សង្ឈឹម​ថា​នឹង​ទទួល​បាន​ការ​ចូល​រួម​ពី​សំណាក់​ទស្សនិកជន​យ៉ាង​ច្រើន​ជា​ពិសេស​ ទស្សនិកជន​ខ្មែរ​អាមេរិក៕

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

កម្ពុជា​បដិសេធ​មិនដក​សំណើ​ទៅកាន់​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​តាម​យោបល់​របស់​ថៃ​ទេ

Posted: 06 Jun 2011 10:43 AM PDT

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន​ បាន​ថ្លែង​នៅថ្ងៃច័ន្ទ​នេះ​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា​នឹង​មិនដក​សំណើ​របស់​ខ្លួន ចេញពី​ការ​បកស្រាយ​របស់​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ ចំពោះ​សេចក្តី​សម្រេច​ឆ្នាំ១៩៦២​ ស្តីពី​ករណី​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ទេ។

ប្រតិកម្ម​របស់​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ហ៊ុន សែន នេះ​បាន​ធ្វើឡើង ​បន្ទាប់ពី​កាសែត​បាងកក​ប៉ុស្តិ៏ បាន​រាយ​ការណ៍​ថា​ លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី​ Abhisit Vejjajiva​ បាន​និយាយ​កាលពី​ថ្ងៃ​អាទិត្យ​ថា ប្រទេស​កម្ពុជាគួរដក​ករណី​ជម្លោះ​ព្រំដែន​ទាំងអស់​ចេញពី​អង្គការ​អន្តរជាតិ​នានា ហើយ​វិល​ត្រឡប់​មក​ធ្វើការ​ចរចា​ជាមួយប្រទេស​ថៃ​វិញ។

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ​បាន​ថ្លែង​នៅក្នុង​ពិធី​ប្រគល់​សញ្ញាប័ត្រ​នៅ​សាលាភូមិន្ទ​រដ្ឋបាល​ថា​ចំពោះ ករណី​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​នៅ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ​ប្រទេស​កម្ពុជា​នឹង​មិនដក​ពាក្យ​បណ្តឹង​របស់​ខ្លួន​ទេ​ ហើយ​ទោះជា​រដ្ឋាភិបាល​អណត្តិ​នេះ ​ឬអណត្តិ​ក្រោយ​ ប្រទសកម្ពុជា​​ទុកឱ្យ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ដំណើរ​ការរឿង​បណ្តឹងនេះ​។

«រឿង​នៅ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​ទីក្រុង​ឡាអេ គឺអត់​ដក​ទេ។ កម្ពុជា​អត់ដក​ពាក្យ​បណ្តឹង។ មិនថា​រដ្ឋាភិបាល​នេះ​ ឬរដ្ឋាភិបាល​ណា​ក៏ដោយ​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ជម្លោះ​នេះ​ទាល់តែ​ចេញ»។

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី Abhisit ​បាន​ថ្លែងថា​ ប្រទេស​កម្ពុជា​ជា​ដំបូង​គួរតែ​បង្ហាញ​ពី​ឆន្ទៈ​ល្អ ​ដោយ​ដក​សំណើ​កម្ពុជា​របស់​លោក​ដែល​ឱ្យតុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ​បកស្រាយ​សេចក្តី​សម្រេចឆ្នាំ​១៩៦២ ស្តីពីបញ្ហាប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​។

លោក​ Abhisit ​បាន​ទទូចថា ​បើ​លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន ពិត​ជា​ចង់​ពិភាក្សា​បញ្ហា​ព្រំដែន​ លោក​គួរតែ​លើក​វា​នៅ​កិច្ច​ប្រជុំ​គណៈ​កម្មការ​ព្រំដែន​រួម ​ដែល​ជា​យន្តការ​ទ្វេភាគី​រវាង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​សម្រាប់​ដោះស្រាយ​ជម្លោះ​នានា។

លោក​ Abhisit ​បាន​បន្ថែម​ថា ផែនកា​រគ្រប់គ្រង​រួមគ្នា​សម្រាប់​តំបន់​ជម្លោះ​ទំហំ​៤,៦​គីឡូម៉ែត្រ​ការ៉េ ​នៅក្បែរ ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ត្រូវបាន​ធ្វើឡើង​ ហើយ​កម្ពុជា​ក៏ត្រូវតែ​ដក​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ចេញពី​បញ្ជី​បេតិកភណ្ឌពិភព​លោក។

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន​ បាន​បញ្ជាក់ថា​ វា​មិនអាច​ទៅរួចទេ​ចំពោះ​ផែនការ​គ្រប់គ្រង​រួមគ្នា​នៅ​តំបន់​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ជាមួយ​ប្រទេស​ថៃ។

«កម្ពុជា​មិន​ដែល​ស្គាល់​ មិន​ដែល​ដឹង​ មិន​ដែល​ឮ​ថា មាន​តំបន់​ត្រួត​ស៊ីគ្នា​នៅតំបន់​ដីគោក​ទេ។ កម្ពុជា ​និងថៃ​ គ្មាន​តំបន់​ត្រួត​ស៊ីគ្នា​លើ​ដែន​គោក​ទេ។ តំបន់​៤,៦​គីឡូម៉ែក្រ​ការ៉េ ក​ម្ពុជា​អត់ដឹង​ថានៅ​ទី​កន្លែង​ណា​ទេ»។

លោក​នាយក​រដ្ឋមន្ត្រី ហ៊ុន សែន​ បាន​បញ្ជាក់​ថា​ ប្រទេស​កម្ពុជា​បាន​នាំយក​ករណី​ជម្លោះ​ព្រំដែន​នៅក្បែរ​​ប្រាសាទ​ព្រះវិហារ​ទៅដល់​ក្រុមប្រឹក្សា​សន្តិសុខ​អង្គការ​សហប្រជាជាតិ ​តុលាការ​យុត្តិធម៌​អន្តរជាតិ ​អង្គការយូនេស្កូ ​និង​អាស៊ាន ​ហើយ​ការចរចា​ទ្វេភាគី​មិនអាច​កើតឡើង​បានទេ។

ការវាយ​ប្រយុទ្ធ​គ្នា​រវាង​កងទ័ព​កម្ពុជា​ និង​ថៃ​ចាប់ពី​ថ្ងៃ​ទី២២ ​ខែ​មេសា​ដល់​ថ្ងៃទី៣ ​ខែ​ឧសភា​ នៅ​ប្រាសាទ​ តាមាន់​ និង​ប្រាសាទ​តាក្របី ​នៅក្នុង​ខេត្ត​ឧត្តរមានជ័យ​ បាន​សម្លាប់​មនុស្ស​១៩នាក់​នៃ​ភាគី​ទាំង​សងខាង​ និង ​អ្នក​ភូមិ​ច្រើន​រាប់ពាន់​បាន​រត់​គេចចេញ​ពី​ផ្ទះ​សម្បែង​ទៅរក​ទីកន្លែង​សុវត្ថិភាព៕

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

ភាពយន្តឯកសារ​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ក្រហម​ត្រូវ​បាន​ដាក់​បញ្ចាំង

Posted: 06 Jun 2011 08:39 AM PDT

 

រឿង «អាពាហ៍ពិពាហ៍​ក្រហម» ត្រូវ​បាន​ដាក់បញ្ចាំង​​ជា​សាធារណៈ​ជា​លើក​ដំបូង​នៅ​ឯ​មហោ​ស្រព​ចេនឡា​ក្នុង​រាជធានី​ភ្នំពេញ​​កាល​ពី​ល្ងាច​ថ្ងៃ​ព្រហស្បតិ៍ ទី​២ ខែ​មិថុនា។

ខ្សែ​ភាពយន្ត​ឯកសារ​ដែល​មាន​រយៈ​ពេល​៥៨​នាទី​នេះ រៀប​រាប់​អំពី​រឿង​រ៉ាវ​ជីវិត​របស់​ស្ត្រី​ខ្មែរ​ម្នាក់​ដែល​ត្រូវ​បាន​ពួក​កម្មាភិបាល​ខ្មែរ​ក្រហម​ចាប់​បង្ខំ​ឲ្យ​រៀបការ​ជាមួយ​ទាហាន​របស់​ពួកគេ​ម្នាក់​នៅ​ក្នុង​របប​កម្ពុជា​ប្រជាធិបតេយ្យ។

អ្នកស្រី​ ប៉ែន សុខចាន់ដែល​ទើប​មាន​អាយុ​១៦​ឆ្នាំ​នៅ​ពេលនោះ បាន​ទទួល​រង​ការ​រំលោភ​ផ្លូវភេទ​ពី​សំណាក់​ប្តី​ដែល​អ្នក​ស្រី​មិន​ស្រឡាញ់​ក្រោម​បទបញ្ជា​ដាច់​ខាត​​របស់​មេដឹកនាំ​ខ្មែរ​ក្រហម។ ការ​ឈឺចាប់ និង​ការ​បៀមទុក្ខ​ដោយ​ការ​ខ្មាសអៀន​បាន​ស្ថិត​នៅ​ជាមួយ​អ្នក​ស្រី សុខចាន់ ចាប់​តាំង​ពី​ពេល​នោះ​មក។

អ្នក​ទស្សនា​ខ្លះ​មិន​អាច​ទប់​ទឹក​ភ្នែក​បាន​នៅ​ពេល​បាន​ឃើញ​ផ្ទាល់​ភ្នែក និង​លឺ​ផ្ទាល់​ត្រចៀក​នូវ​ការ​រៀបរាប់​ពី​ហេតុការណ៍​ដែល​បាន​កើត​ឡើង​ចំពោះ​អ្នក​ស្រី​សុខចាន់ នៅ​ពេល​នោះ។

ជាក់​ស្តែង អ្នកស្រី សន ថាន់​ វ័យ​៥៨ឆ្នាំ​មក​ពី​ស្រុក​កណ្តាល​ស្ទឹង ខេត្ត​កណ្តាល​ មាន​អារម្មណ៍​រំជួលចិត្ត​ បន្ទាប់​ពី​បាន​ទស្សនា​ខ្សែ​ភាពយន្ត​នេះ​ចប់​ដោយសារ​អ្នក​ស្រី​អះអាង​ទាំង​ទឹក​ភ្នែក​រលីង​រលោង​ថា ខ្លួន​អ្នក​ស្រី​ផ្ទាល់​​ក៏​បាន​ជួប​ប្រទះ​រឿងរ៉ាវ​​ស្រដៀង​គ្នា​នេះ​ដែរ​នៅ​ក្នុង​របប​ខ្មែរ​ក្រហម​នោះ។ អ្នក​ស្រី​បាន​ប្រាប់​វីអូអេ​ខ្មែរ​ថា៖

«ដូចគ្នា​អញ្ចឹង ម៉ោង​៥​ ម៉ោង​៦ ខ្ញុំ​និយាយ​អត់​កើត​ ចង់​យំ​តែម្តង។ វា​ឆ្អែត​ចិត្ត​ គេ​ដេញ​វាយ​ដូច​ចាប់​បង្ខំ ដូច​យើង​អត់​ដឹង​ខ្លួន គេ​ហៅ​យើង​មក​ភ្លឺ​ស្រែ​មក ស្រាប់​គេ​ថា​ឲ្យ​ទៅ​នោះ​មួយ​ភ្លែត យើង​ខ្លាច​គេ​វាយ​ចោល ចេះ​តែ​ដើរ​តាម​គេ​ទៅ។ ដល់​ខ្ញុំ​មើល​រឿង​ហ្នឹង​ទៅ​ដូច​ជា​សាច់​រឿង​ខ្ញុំ​ដែរ»។

បើ​យោងតាម​អ្នក​ផលិត​ខ្សែ​ភាពយន្ត​នេះ មាន​ស្រ្តីខ្មែរ​ប្រមាណ​២៥ម៉ឺននាក់ បាន​ទទួល​រងគ្រោះ​ដោយសារ​ការ​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ដោយ​បង្ខំ​នៅ​ក្នុង​របប​កម្ពុជា​ប្រជាធិបតេយ្យ​ឬ​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម​ចន្លោះ​ឆ្នាំ​១៩៧៥​ដល់​៧៩​នោះ។

<!--AV-->

កញ្ញា ចាន់ លីដា ​ផលិតករ​នៃ​ខ្សែ​ភាពយន្ត​ឯកសាររឿង​«អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ក្រហម»​នេះ ពន្យល់​ពី​គោល​បំណង​នៃ​ការ​ផលិត​ខ្សែ​ភាពយន្ត​នេះ៖

«ខ្សែ​ភាពយន្ត​ហ្នឹង​ជា​ការ​បំបែក​ភាព​ស្ងៀមស្ងាត់​មួយ​ ដែល​នៅ​ក្នុង​ភូមិ​របស់​គាត់​មិន​ដែល​មាន​អ្នក​ណា​លើក​ឡើង​យក​មក​និយាយ​ទេ ដោយ​វា​ជា​ប្រធានបទ​មួយ​ដែល​មាន​ការ​ខ្មាស​អៀន​ច្រើន​សម្រាប់​ស្ត្រី​បើ​និយាយ​រឿងនេះ​ឡើង។ ហើយ​ការនិយាយ​រឿងហ្នឹង​​​ ខ្ញុំ​យល់​ថា ជា​គំរូ​មួយ​សម្រាប់​ជន​រងគ្រោះ​ផ្សេង​ទៀត​នៅ​ក្នុង​ការ​លើក​ឡើង​ពី​ប្រធានបទ​ហ្នឹង​​កុំ​ឲ្យ​មាន​ការ​ខ្មាស​អៀន​ត​ទៅ​ទៀត»។

ក្រុម​ផលិតករ​បាន​ចំណាយ​ពេល​អស់​៨ខែ​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​២០១០ ដើម្បី​ផលិត​ខ្សែ​ភាពយន្ត​នេះ​ដោយ​បាន​ធ្វើ​ការ​ស្រាវជ្រាវ និង​ស្វែង​រក​រហូត​ទាល់​តែ​ជួប​​​អ្នក​ស្រី ប៉ែន សុខចាន់​ នៅ​ភូមិ​បឹង​ឈូក ខេត្ត​ពោធិ៍សាត់។

អ្នក​ស្រី ប៉ែន សុខចាន់ បច្ចុប្បន្ន​វ័យ​៤៨ឆ្នាំ ជា​ម្តាយ​មេម៉ាយ​កូន​ចំនួន​​៦នាក់ មាន​ប្រសាសន៍​ប្រាប់វីអូអេខ្មែរ​ថា អ្នកស្រី​សុខ​ចិត្ត​លាត​ត្រដាង​តាម​រយៈ​ខ្សែភាពយន្ត​នេះ​នូវ​រឿងរ៉ាវ​ដែល​អ្នក​ស្រី​បាន​លាក់​ទុក​អស់​រយៈ​ពេល​ជាង៣០​ឆ្នាំ​មក​ហើយ​នោះ គឺ​ដើម្បី​ចង់​ដឹង​​ការ​ពិត​ថា​ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ក្រុម​ខ្មែរ​ក្រហម​បង្ខំ​ប្រជាជន​ដូចជា​អ្នក​ស្រី​ឲ្យ​រៀបការ​​ជាមួយ​មនុស្ស​ដែល​ខ្លួន​មិន​ស្រលាញ់។ អ្នក​ស្រី​បន្ត​ថា៖

«យើង​ចង់​ទាម​ទារ​ឲ្យ​តុលាការ​ឲ្យ​ពួកខ្មែរ​ក្រហម​សារភាពពី​ការ​សម្លាប់​មនុស្ស​ ការ​ធ្វើ​បាប​មនុស្ស​ ការ​រៀប​ការ​ដែល​បង្ខំ​ហ្នឹង​ ដើម្បី​អ្វី ព្រោះ​យើង​ចង់​ដឹង​ការ​ពិត​ពី​​ពួកគាត់​ហ្នឹង​ណាស់។»

សាលាក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម​គ្រោង​នឹង​បើក​សវនាការ​ជំនុំ​ជម្រះ​ទោស​អតីត​មេដឹកនាំ​ខ្មែរ​ក្រហម​កំពូលៗ​ចំនួន​៤រូប​គឺ ខៀវ សំផន នួន ជា អៀង សារី និង​អៀង ធីរិទ្ធ នៅ​ចុង​ខែ​មិថុនា​នេះ ពី​បទ​ធ្វើ​ឲ្យ​ប្រជា​ពល​រដ្ឋ​ស្លាប់ប្រមាណ​១លាន​៧សែននាក់នៅ​​ក្នុងរបប​ដែល​ពួកគេ​គ្រប់​គ្រង​នោះ។

កញ្ញា ចាន់ លីដា រំពឹង​ថា​ ខ្សែ​ភាពយន្ត​ឯកសារ​របស់​កញ្ញានេះ​នឹងទាក់​ទាញ​ឲ្យ​មាន​​ការ​ពិចារណា​លើ​អំពើ​ឧក្រិដ្ឋ​នៃ​ការ​ចាប់​​បង្ខំ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ក្នុង​សម័យ​ខ្មែរក្រហមឲ្យ​រៀបការ​​ផ្ទុយ​ពី​ឆន្ទៈ ឬ​ការ​ព្រមព្រៀង​របស់​ពួកគេ។ កញ្ញា​បាន​ប្រាប់​វីអូអេ​ខ្មែរ​ថា៖

«ខ្ញុំ​សង្ឃឹម​ថា តាមរយៈ​ខ្សែ​ភាពយន្ត​ហ្នឹង សាលាក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម​ដែល​ទទួល​បន្ទុក​កាត់​ក្តី​អតីត​មេដឹកនាំ​ខ្មែរ​ក្រហម​នឹង​យក​ប្រធានបទ​​ទាក់​ទង​នឹង​អំពើ​ហឹង្សា​ផ្លូវ​ភេទ ជា​ពិសេស​ទាក់​ទង​នឹង​ការ​រៀប​អាពាហ៍​ពិពាហ៍​ដោយ​បង្ខំ​ហ្នឹង​​យក​ទៅ​ពិចារណា​នឹង​មាន​ការ​កាត់​ក្តី​អតីត​មេដឹកនាំ​ខ្មែរ​ក្រហម​ដើម្បី​ឲ្យ​ពួកគេ​ឆ្លើយបំភ្លឺ​​ការ​ពិត​ឲ្យ​ជន​រងគ្រោះ​បាន​ដឹង​ទាំង​អស់​គ្នា»។

លោក ឌឹម​ សុវណ្ណារុំ ​មន្ត្រី​ទទួល​បន្ទុកផ្នែក​​កិច្ច​ការ​សាធារណៈ​របស់​សាលាក្តី​ខ្មែរ​ក្រហម​បាន​មាន​ប្រសាសន៍​បន្ទាប់​ពី​បាន​ទស្សនា​ខ្សែភាពយន្ត​ឯកសារនេះ​ថា គេ​មិន​ទាន់​អាច​និយាយ​បាន​ទេ​នៅ​ពេល​នេះ ​ថាតើ​អំពើ​បង្ខំ​មនុស្ស​ឲ្យ​រៀបការ​នៅក្នុង​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហមនោះ​ អាច​នឹង​​​​ត្រូវ​បាន​លើក​យក​មក​ពិចារណា​នៅ​ក្នុង​សវនាការ​ដែរ​ឬយ៉ាង​ណាទេ។​​លោក​បាន​ប្រាប់​វីអូអេ​ខ្មែរ​ថា៖

«សួរ​ថា​តើ​ការ​រៀប​ការ​ដោយ​បង្ខំ​ហ្នឹង​អា​ច​នឹង​ត្រូវ​លើក​យក​មក​ពិភាក្សា​នៅ​ពេល​នោះ​ទេ អាហ្នឹង​យើង​មិន​ទាន់​អាច​ជម្រាប​បាន​នៅ​ពេល​នេះ​ទេ ហើយ​ខ្ញុំ​គិត​ថា ព័ត៌មាន​ហ្នឹង​នឹង​បញ្ជាក់​ជូន​ដោយ​សាលា​ដំបូង​នៅ​ពេល​ឆាប់​ៗ​ខាង​មុខ​នេះ»។

ដូច្នេះ សម្រាប់​ពេល​នេះ ទាំង​អ្នក​ស្រី​ប៉ែន សុខចាន់ ទាំង​ផលិតករ​ភាពយន្ត​នេះ ត្រូវ​រង់​ចាំ​រហូត​ដល់​ចុង​ខែ​នេះ​សិន ដើម្បី​ដឹង​ថា​តើ​ជន​រងគ្រោះ​ក្នុង​ចំណង​អាពាហ៍ពិពាហ៍​ដោយ​បង្ខំ​ក្នុង​សម័យ​ខ្មែរ​ក្រហម​នោះ​នឹង​ទទួល​បាន​យុត្តិធម៌ និង​ការផ្សះផ្សា​ផ្លូវ​ចិត្ត​បាន​ដែរ​ឬ​យ៉ាង​ណា​នោះ។ លោក​អ្នក​ក៏​អាច​ទស្សនា​រឿង​នេះ​ជា​វីដេអូ​នៅ​ក្នុង​គេហទំព័រ​www.voanews.com/khmer ឬyoutube.com/voakhmerservice៕

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Leave a Reply

If you have some guts to join or have any secret to share, you can get it published directly to this blog by using this address meaning once you send your article to this email, it will soon appear in this blog after verifying that it is not just spam!